Una vez más, la FIFA lo hizo. De los creadores de Otro fiasco de mascota (Sudáfrica 2010) y Siguen los fiascos con las mascotas (Copa América 2011) llega ahora "un personaje excepcional y maravilloso, nacido en Brasil: el único e inigualable armadillo de tres bandas (el Tolypeutes tricinctus)", según reza el comunicado para presentar a la mascota del Mundial 2014, todavía sin nombre.
¿Por qué son tan malas las mascotas de estas competencias y no cautivan a nadie? Tal vez la respuesta esté en el Q&A desarrollado por la FIFA en ocasión del diseño del official mascot:
What was the development process for the Official Mascot design?
FIFA and the Local Organising Committee (LOC) initiated a tender process involving six Brazilian design agencies. These six agencies were responsible for the creation of 47 different design proposals which were then analysed before settling on a shortlist of six, taking into account factors such as representation of Brazil, intellectual property and the feasibility of the mascot as a live costume. This shortlist was then further analysed with focus group research carried out amongst children who belong to the Official Mascot’s primary target group (5-12 years old). The threebanded Brazilian armadillo was very popular in all stages of analysis and was therefore chosen to be the Official Mascot for the 2014 FIFA World Cup™.
Yo deje de pertenecer al primary target group (5-12 años) al cual apuntan las mascotas, pero el tema de alguna manera extraña me sigue apasionando. Sigo sorprendiéndome competencia a competencia de lo malos e intrascendentes que son estos bichos.
¿Por qué no tiene nombre la mascota? La respuesta también está en el Q&A:
Why does he not yet have a name?
As the Official Mascot should be a true ambassador of not only the event but also of the Host Country, FIFA and the LOC were keen to give the people of Brazil the opportunity to play a role in developing the mascot. For that reason a naming contest has been launched which will run until the middle of November. This naming contest will be hosted on FIFA.com and on FIFA Partner Coca-Cola’s digital channels.
What are the name options and what do the names mean?
Amijubi - Amijubi is the union of the words “amizade” (friendship) and “jubilo” (joy), two
characteristics which are at the heart of our mascot’s personality and a reflection of the nature of Brazil’s people. The unique pronunciation creates a link to the indigenous tupi guarani language where the word ‘juba’ means yellow – the mascot’s dominant colour!
Fuleco - Fuleco is a mix of the words “futebol” and “ecologia”, two integral components of the 2014 FIFA World Cup™. Our mascot’s name perfectly represents the way in which the two can combine to encourage people to behave in an environmentally-friendly way.
Zuzeco - Zuzeco is built using key elements of the words “azul (blue)” and “ecologia”. Blue is the colour of the seas off the spectacular Brazilian coast, the rivers that cross the country and the beautiful sky. It is, of course, also the colour of our mascot's unique shell. Our mascot is a vulnerable species and understands the need to communicate the importance of ecological awareness to his friends all over the world.
Me juego una pierna que el nombre va a ser Fuleco.
El domingo 25 de noviembre sabremos cómo se llamará este triste armadillo. Ampliaremos.
1 comentario:
Vi aca en la tele el porque de esta mascota, que también me pareció sin gracia. Ese tipo de armadillo solo se encuentra en algunas regiones de Brasil, esta en peligro de extinción y cuando siente peligro se cierra todo y parece una pelota.... Como esta de moda la ecologia a todos les copó la idea.. Tiene un poco de sentido... ahora, los nombres son horriblesssssss..
Si se algo mas te cuento.. me encanta tu Blog unmigone...abrazo.
noticias desde Brasil!!!!
Publicar un comentario